Otin joskus australialaisen Esther Aliun blogista talteen kankaalle tehtävän sabluunamaalauksen oppaan, jossa on tarkat ohjeet ja malli pieneen harjoitustyöhön. Jo pari viikkoa sitten hankin Sinellistä maaleja ja sunnuntaina kaivoin oppaan esille ja ryhdyin puuhaan. Kovin vaikeaa tai monimutkaista se ei ole: sabluuna tehdään "lihakaupan paperista", leikataan askarteluveitsellä ja silitetään kiinni maalattavaan kankaaseen.

Maalaaminen tapahtuu hyvin kuivalla siveltimellä, jotta kostea väri ei leviä sabluunan ulkopuolelle, jolloin kuvien rajat säilyvät tarkkoina. Kokeilua varten ostin neljää väriä: punaisen, oliivinvihreän, mustan ja valkoisen. Kahden jälkimmäisen avulla sain kahdesta ensimmäisestä eri sävyjä. No, totta puhuen punaiseen lisäsin valkoista, jotta sain vaaleamman sävyn, vihreään taas mustaa, jotta sain tummemman sävyn, eli kummastakin käytin siis kahta eri sävyä. Kukkasen kaksi alinta terälehteä on maalattu vaaleammalla, ja muihinkin terälehtiin hieroin tumman pohjavärin päälle vähän vaaleampaa sävyä elävöittämään väriä. Vihreistä lehdistä on tehty kaksivärisiä maalaamalla koko lehti ensin vaaleammalla sävyllä ja sitten silittämällä lehden alaosan päälle sabluunasta leikattu osa, minkä jälkeen yläosa on maalattu uudelleen tummemmalla sävyllä. Kun maali oli kuivahtanut hetken, sabluunan voi irrottaa, ja kun työ oli täysin kuiva, värit kiinnitettiin silittämällä nurjalta puolelta. Samaa sabluunaa voi käyttää useamman kerran.

1271875359_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kuvat eivät ole kovin hyviä näin iltavalaistuksessa, kun salamalla ottaessa tikkaukset eivät erottuneet, ja kuvasin siis ilman salamaa. Työn taustakangas on todellisuudessa ihan valkoinen. Tässä pari yksityiskohtaa:

1271875391_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1271875429_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kun kerran harjoittelemaan rupesin, niin harjoittelin tähän työhön sitten vielä tikkaamistakin. Kukkasen lehdet tikkasin ympäriinsä ihan perinteisesti kääntäen ja vääntäen, kun olivat sen verran pieniä, että vapaalla tikkauksella en olisi kyllä reunoja pystynyt seuraamaan tarkasti. Höyhenreunuksen tikkaussabluunan tein itse kerroksittaisesta kontaktimuovista ja piirsin sen avulla tikkausmallin kankaalle vesiliukoisella kynällä. Tikkasin höyhenet vapaatikkauksella - ensimmäistä kertaa eläessäni - käyttäen Berninan BSR:ää, joka pitää tikin pituuden vakiona. Pariin otteeseen 'eksyin' vähän kauemmas seurattavasta ompeleesta, mutta kokonaisuudessaan olin positiivisesti yllättynyt lopputuloksesta, vaikkei se tosiaan lähempää tarkastelua täysin kestäkään. Syherryksen tikkasin vapaasti vanhanmallisia kauno-e-kirjaimia pyöritellen hyvin tiuhaan, koska halusin kukan ja reunuksen nousevan esille taustasta. Tikkauslankana käytin valkoista konekirjontalankaa. Reunakantiksi varastoista löytyi varsin lähellä kukkasen väriä olevaa itse värjättyä kangasta, ja taakse ompelin ripustuskujan.

Arvaatteko tämän perusteella, miksi olen viime aikoina kerännytt talteen vanhoja kirjontamalleja... Ruusuja ja muuta mukavaa...

Nykyisin tuo Estherin opas on maksullinen, se löytyy hänen verkkokaupastaan hyvin edulliseen hintaan, muistaakseni 6 Australian dollarin luokkaa. TQS:n jäsenille puolestaan on tarjolla vähän isompi kaitaliinaprojekti ihan ilmaiseksi, Esther kun on itsekin jäsen, ja sieltä sivuilta olen hänet alun alkaen bongannutkin upeine sabluunatöineen.

==================================================

I had in store a workbook about stencilling on fabric, that I had got from Esther Aliu's blog, it even includes a pattern for a small quilt. I had bought some fabric paints a couple of weeks ago and last Sunday I decided to give it a try. It isn't too complicated: the stencil is prepared from freezer paper and ironed to the fabric. Painting has to be done very dry so the fabric stays inside the stencil. The green blades have first been painted with the lighter shade. Then a part of the stencil has been ironed on the bottom part of them and the upper parts have been painted again, this time with darker colour. After the paint has dried for a couple of minutes, the stencil can be removed. The paints are fastened permanently by ironing the image after it is completely dry.

Since this was an experiment, I continued by rehearsing my quilting skills. The feathers are the first ones I've ever stiched with free-motion technique, and even though they don't bear any closer examining, I'm pleasantly surprised at how well they turned out. Of course I used the Bernina stich regulator, that takes care of the even stitch length, but anyhow. The stippling is done by breaking completely the rule of not crossing stitching, main target was to make the flower and the feathers to pop out. For binding I happened to have some fabric I'd dyed myself, and the colour was  an almost perfect match with the flower.

Based on this: can you guess why I've been collecting old embroidery patterns... roses and stuff...

Esther's stencilling workshop can be found on her web shop for a minor cost of about 6 Australian dollars. For TQS members there is an even bigger table runner project available off charge, Esther is a member herself, and actually I've originally found her wonderful stencilling quilts there.