Kauhea tarmonpuuska on iskenyt tänä viikonloppuna. Eilen tartuin vielä tilkkulasagneeni ja liimasin sen fleeceen, tämä on ensimmäinen iso työ, jossa käytin sprayliimaa harsimisen sijaan. Nopeasti se kävi, valmisteluihin meni tuplasti se aika, mikä itse liimaamiseen - ympäristöhän piti suojata liimalta. Iso suunnitteluseinäni oli nyt todella hyödyllinen. neulasin fleecen siihen kiinni, suojasin ympäröivät seinät paperilla ja alareunasta lattiaan laitoin vanhan lakanan - harmi ettei tullut otettua kuvia noista työvaiheista, mutta tällä tekniikalla teen kyllä harsimisen jatkossakin, joten kuviakin saan seuraavan työn kohdalla. Hiukan tyhmä olin tuon lakanan kanssa, kun en tajunnut levittää sitä kokonaan auki, sillä liima laskeutuu aika laajalle alueelle... No, lattian pesuksihan homma sitten meni, kun sukat ritisivät lattiaan tarttuessaan...

Tikkauskuvioksi mietin ensin monimutkaisempiakin juttuja, mutta sitten päädyin kuitenkin yksinkertaisiin silmukoihin (Patsy Thompsonin Loop-D-Loop). Ajatus oli tehdä niistä suht isoja, mutta ajatusta pienemmiksi ne sitten kuitenkin jäivät. Olen kuitenkin tosi tyytyväinen lopputulokseen. Lankana käytin vaihtuvaväristä merseroitua puuvillalankaa, jossa oli sinisen, turkoosin, vihreän ja lilan sävyjä. Puolaa piti vaihtaa kolme kertaa, ja neljänteenkään puolaan ei jäänyt kuin lyhyt pätkä. Onnistuin työskentelemään kaikkien taiteen sääntöjen mukaan siinä mielessä, että etenin neljännes kerrallaan keskeltä, ensin oikealle ylös, sieltä oikealle alas, työn kääntö 180 astetta,sitten oikealta alas (alkup. vasen alaneljännes ja vasen yläneljännes). Näin ommellen vapaavarren sisässä ei missään vaiheessa ole enempää kuin puolet työn kapeamman sivun leveydestä, joten työn liikuttaminen on helppoa. Apuvällineinä korvaamattomia olivat myös liukas Sew Slip -tikkausalusta ja tikkaushanskat.

Reunat ajattelin ensin huolitella perinteisellä kaitaleella, mutta kun fleeceä oli reilusti kaikilla sivuilla, päätinkin tehdä siitä leveän käänteen. Kiinnitin sen monipistosiksakilla suit sait - paitsi että viimeinen puoli metriä kesti kyllä kauemmin kuin koko muu ympärys. Jouduin vaihtamaan puolaa vielä kerran, ja sen jälkeen kone kieltäytyi tekemästä minkäänlaista tikkiä. Ylälanka vain kiertyi sukkulakoteloon eikä muodostanut ommelta. Vaihdoin neulaa, laitoin virrat pois ja päälle, pujotin langan uudelleen, vaihdoin puolakoteloa, putsasin pölyt, laitoin taas virrat poikki ja päälle - ei vain toiminut. Ajattelin jo, että koneeseen oli tullut vika, ja joutuisin viemään sen korjattavaksi, ja juuri kun olin päässyt taas ompeluvauhtiin... Viimein vaihdoin ylälangaksi saman kuin alalanka oli, ja kokeilin tilkulle: moitteeton ommel! Käytin ylälankana eri lankaa, koska löysin vain vähän tavallista turkoosinväristä ompelulankaa, eikä siitä ei olisi riittänyt sekä ylä- että alalangaksi. Mutta olin ommellut sillä yhdistelmällä jo suurimman osan reunasta! Vaihdoin turkoosin takaisin ylös - ja nyt se toimi. GRRRR!!!

Valmista kuitenkin tuli, ja aurinkokin tuli esiin pilviverhon takaa ja puutarhakalusteet tuli pestyä taas kertaalleen, jotta kuvaussessio pergolassamme oli mahdollinen.














**************************************
 
Suddenly this weekend I have a lot of energy. Yesterday I took out my quilt lasagna top and decided to quilt it. I used fleece as combined batting and backing, and I glued them together - for the first time in a larger quilt. It was very quickly done: the preparations took actually twice the time that the glueing process itself. My large design wall came in handy, and I protected the surrounding walls with paper. For the wall below the design wall I fastened an old sheet that also protected the floor beneath - or should have protected if I had realized how far the glue actually spreads when spraying... Well, this way I did wash the floor of my sewing room thoroughly - a measure I'm not sure when it was taken the last time... properly, I mean... It's a pity I forgot to take picture os this phase, but since the glue process proved so practical, time-saving and simple, I most definitely am going to use it in the future as well. So pictures will be available in the near future!
 
For quilting I first thought of more complicated patterns, but then came back to the Loop-D-Loop design as Patsy Thompson calls it. I used variegated cotton thread for quilting, and I actually wanted to make the loops larger than they ended up, but I'm satisfied with the overall look. Even more satisfied I'm with the way of working that I managed to follow: I quilted so that all the time only about a half of the width of the shorter side was to the right of the needle, so the quilt was easy to handle. I didn't turn the quilt, I just moved it into all different directions. The Machinger gloves helped and the silicone Sew Slip surface.

I had planned to finish the edges with a traditional binding, but as there was plenty of fleece left on all sides of the quilt, I decided to flod it to the right side. I fastened it with zigzag stich, and it went vey quickly - until I had about 50 cm left to sew. I ran out of bobbin thread and after filling the bobbin wanted to do the rest. BUT the machine wouldn't for any kind of stitches! I changed the needle, turned the machine off and on, re-threaded the machine, took out the bobbin and put it back in, took my other bobbin case and tried with it, cleaned the dust away - nothing helped. Then as a final resort - before taking the machine to repair - I changed the needle thread so it was the same as in the bobbin. I had used different thread in the needle and bobbin, because I had so little of turquoise that it wouldn't have been enough for both. With the same thread it worked nicely!! But the other combination had worked as nicely until I had to spool new thread into the bobbin... I tested my luck and put the turqoise back to needle - and it worked perfectly... GRRRR

Finally: the quilt was finished, sun came out from behind the clouds and I washed our garden furniture to carry out a photographing session in our pergola.