... pari vanhaa työtäni, joita muistelemaan innoitti Kaijan tänään esittelemä pujottelukokeilu.

Ensimmäisen kokeilun tein japanilaisen kirjan pohjalta kansalaisopiston kurssilla. Siitä minulla ei tällä hetkellä ole valokuvaakaan, elin vielä digikameratonta aikaa. Kokeilun lopputuotos komeilee anopin sohvalla niskatyynyn päällisenä Siihen kaitaleet tehtiin ompelemalla ne putkiksi, jotka käännettiin oikeinpäin ja pujoteltiin mallilla, josta muodostui tuttu kolmiulotteinen kuutio, kun kaitaleita tehtiin kolmenvärisiä.

Hankin tuon kirjan myöhemmin itsellenikin - nimi taitaa olla "Meshwork" - ja kokeilin siitä myöhemmin toisenkin tekniikan. Siinä otettiin kaksi neliskulmaista kangasta, jotka asetettiin päällekkäin ja leikattiin vapaasti "kiemurrellen" kaitaleiksi. Tein ohjeesta poiketen saman kuin Marittakin, eli silitin kankaan toiselle puolelle tukikankaan, jotta suikaleet olivat vähän tukevampia eivätkä ihan heti alkaneet rispaantua. Suikaleet pujoteltiin sitten toistensa lomaan korinpohjatekniikalla ja lopuksi päällitikattiin leikatut reunat eveällä siksakilla. Itse muuntelin mallia vähän lisäämällä joukkoon pari kolmannenkin väristä suikaletta ja vielä pari joukkoon kuulumatonta pientä oranssia yksityiskohtaakin.

1256580251_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tikkasin työn ainoastaan reunoilta, ja niinhän siinä kävi, että keskikohta vähän "pullottaa" ulospäin, kun tikkaukset kutistavat kehystä. Mutta onni onnettomuudessa: se vain lisää mielestäni hauskasti työn kolmiulotteista vaikutelmaa. Valmiin työn koko on 48 x 48 cm.

Työllä ei ollut nimeä, mutta kun laitoin töitäni The Quilt Show'n galleriaan, oli keksittävä jotain, ja niin siitä tuli "The Odd Man Out". Sen verran se sai siellä huomiotakin osakseen, että se julkaistiin yhdellä viikolla yleisessä blogissa, kun keskustelun aiheeksi otetettiin erilaisuuden salliminen ja miten se voi rikastuttaa myös tilkkuilijoiden elämää.

Toinen pujottelukokeilu syntyi niinikään kansalaisopiston kurssilla. Opettajan ohjeessa tehtiin pyöreä työ, mutta minä kun vierastan pyöreää muotoa - Luoja ties, miksi - niin aloin heti miettiä, eikö sen voisi tehdä nelikulmaisenakin ja voihan sen.

1256580774_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Pohjakangas on yksivärinen, ja toisessa kankaassa oli oranssi kukkanen vihreine lehtineen. Kumpaakin on leikattu samankokoinen neliö. Lila kangas leikattiin keskeltä reunoihin päin suikaleiksi siten, että keskelle jätettiin pieni ehyt neliö, jonka sivuista nuo suikaleet alkavat ja levenevät reunoihin päin. Tärkeää on, että suikaleita on parillinen määrä, jotta pujottelu menee oikein. Oranssikuvioinen kangas puolestaan leikattiin nelikulmaisiksi renkaiksi: keskeltä leikkasin ensin samankokoisen neliön kuin lilaan jätettiin keskustaksi. Sitten leikkasin seuraavat neliöt keskeltä ulospäin kasvattaen kaitaleen leveyttä tasaisesti 0,5 cm kerrallaan. Paitsi että laskelmat menivät pieleen, ja uloin kaitale on kapeampi kuin edeltäjänsä... mutta sitähän te ette tiedä... Silmänisku 

Sitten vain pujotellaan renkaat paikalleen. Tässä työssä en käyttänyt tukikangasta, vaikka siitä olisi todella ollut hyötyä. Pujottelussa piti olla tosi varovainen, kun pohjasuikaleet eivät olleet langasuuntaisia, jotteivät ne venyneet varsinkin tuolla ahtaassa keskustassa. Valmiin tilkkutyön koko on 41 x 41 cm. Nimekseen se sai "The House of Mirrors" eli Peilitalo. Jostain syystä minulle tulee sitä katsellessa mieleen Linnanmäen peilitalo.

Tänään näkemäni uudenlainen pujottelutekniikka pani kyllä taas rattaat raksuttamaan...

 

===============================

Short version in English: I presented some old quilts of mine where Japanese meshwork or weaving technique - whatever name is more familiar tou you - was utilized. The first one is simple basket weaving technique with strips that are cut with freely formed curves. Cutting is done by placing the two fabrics on each other and cutting both fabrics at the same time. I added personal flavour into it by adding a third fabric for long strips and again by adding the orange as the odd man out among and partially outside the weaving. Thus the name of the quilt: "Odd man out".

The second quilt was supposed to be a trial with circles, but since for some reason I don't fancy circles I decided to try the same with a square. It is done so that one of the fabrics is cut into strips that strat from a small center square. The other fabric is cut into square strips that are then woven with the base fabric. It is essential that there is an even number of strips cut from the base fabric so the weaving goes correctly. Name of this quilt is "House of Mirrors".